om att bestämma sig

Kollar på ett program på 3:an. Tror det heter "Sex education". De pratar bland annat om sexualitet och homo och bisexualitet bland ungdomar. Nyss pratade de om att det finns trender i sexualiteten också. Det är enligt dem lite trendigt att vara bisexuell och en av fem engelska tjejer har kysst en annan tjej. Sedan frågar de sig huruvida det kan vara så att många ungdomar, tjejer framför allt, beskriver sig själva som bisexuella just för att det är lite trendigt och kändisar som Lindsay Lohan kommer ut som bi. De trodde att det nog kunde vara så. Att ungdomar "låtsas" vara bisexuella fast det egentligen inte är det. Jag tänker bara: "OCH?!" Spelar roland. Helt seriöst. Det spelar väl ingen som helst roll om folk är bisexuella eller inte. Måste man vara en "äkta" bisexuell för att komma undan med att kyssa person av samma kön? En ung bisexuell tjej berättar om att hon ofta får höra av både hetero och homovänner att hon "borde bestämma sig". Det är ingenting som förvånar mig. Jag har hört den själv till och med. Och jag har hört att det bara är faser som man går igenom. Vissa gör väl det och vissa gör det väl inte. Jag tycker att det är så sorgligt. Vadå bestämma sig? Varför? Varför måste jag bestämma mig? Vem förlorar på att jag inte bestämmer mig? Vem tar illa upp?
´
Jag är sociologiskt tränad. Jag förstår att vi måste kategorisera för att överleva, i princip. Det är därför vi har så svårt att hantera att inte veta om en person är man eller kvinna till exempel. Men det är ju inte alls samma sak. Det syns ju faktiskt inte på folk vilken sexuell läggning de har så det är ju inte så att det blir förvirrande eller jobbigt att umgås med någon som kan bli kär i både män och kvinnor. Herregud.
´
Jag är febrig. Inte kul alls. Och som den här dagen har tråkat mig! Och som morgondagen kommer att tråka mig.

Kommentarer
Postat av: ann

du har så rätt. Krya på dej tjejen. Kram!

2010-08-17 @ 09:37:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0