om färger

Nu sitter jag här och kastar långa lyckliga blickar på mina nya väggar. Jag har äntligen, efter tre år, gått från svagt mentalsjukhusgrönt till färgen light sunflower. Tydligen även känd som landstingsgult. Först tittade jag lite på den klassiska färgen stockholmsvitt. Även känd som nikotingult. Det fanns en annan "brutet vitt"-färg. Den hette Isabella. Den var svagt svagt gul. Vet ni varför man kallar den färgen för Isabella? Isabellagult! Jo, det ska jag berätta. Det var nämligen så att drottning Isabella av Spanien (Isabel egentligen, men namn förändras ju alltid på andra språk, som att drottning Elizabeth blev Isabel på spanska...) bestämde sig av någon anledning för att inte ta av sig sitt underlinne förrän Columbus kom tillbaka från sin rätt så långa resa över havet. Således förändrades färgen på hennes vita linne. Detta är vad jag har hört. Trevligt va? Att ge namn åt en sådan härlig färg!
'
Vilken idé förresten. Undrar vad hon hade i åtanke. Vad var poängen liksom med att inte byta linne på...ja jag vet inte hur länge Columbus var borta exakt men alldeles för länge för att inte byta underkläder.
'
Anyways-aah så är mina väggar inte Isabellagula, inte nikotingula utan light sunflower. Och det är vackert. Det här är min sista lediga dag innan skolan drar igång igen och jag borde egentligen spendera den med att översätta svåra meningar från svenska till spanska. En obehaglig sak är att på pappret med övningar står det "förbered dig på att redovisa på svarta tavlan". Det ser jag inte fram emot... I hus 16 i Engelska parken är tavlorna faktiskt svarta också. Inga whiteboards här inte. Nej nej vi kör old school svarta tavlan med vita kritor som dammar och låter iiiik iiiik när man skriver sina dåligt stavade spanska bisatser med dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0