det är så man gör i Norge

Igår såg jag sällskapsresan, ett och två. Tycker nog kanske tvåan (Snowroller) är roligast. Vilka minnen. Jag har sett dem båda säkert tio gånger. I tvåan talas det ju en del tyska, och versionen vi tittade på hade ingen text, men jag kom på att jag visste precis vad de sa. Jag kan alltså inte tyska utan jag såg liksom texten framför mig. Det finns några filmer jag har sett så många gånger, och som har ett så trevligt manus, att jag i princip kan sitta och säga med i alla repliker i hela filmen. Dessa är:
Sällskapsresan, ett och två
Aladdin (aaah! tiotusen ååår, vilken vidrig nackspärr man får...häng kvar ett tag... osv)
Grease, fast jag börjar glömma lite nu
Juno
Harry Potter och de vises sten
'
I första Sällskapsresan så frågar Stig Helmer Ole vid ett tillfälle (när den senare föreslår att de ska köpa blomster till damerna) "Gör man så i Norge?". Jag tycker att det kan vara det mest fantastiska citatet i hela filmen. Påminner mig om en viss norrman jag träffade en gång. Som hade varit otrogen mot sin tjej och ljugit för mig om hennes existens och försökte förklara sig för mig med "Det är så man gör i Norge".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0