väntar på solen

Det är lite molnigt. Så jag ligger kvar i sängen och väntar på att de ska dra förbi. Enligt min nya bibel yr.no så ska det vara soligt under dagen.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Känner att det kan behövas lite utveckling om mitt inlägg om prostitutionen. Ingenting är solklart. Det är det inte. Jag förstår argumenten om att man ska få göra som man vill så länge det inte skadar någon annan. Problemet är att jag anser att det faktiskt skadar andra genom en reproducering av patriarkala maktförhållanden och att det blir mannen med pengarna som har rätten att köpa vad han vill. De handlar inte om att vi ser sexualitet som någonting smutsigt. Det handlar om risker, makt, beroende och utnyttjande.
Jag gick för något år sedan på ett seminarium om barnsexhandel. Framför allt handlade det om män som åker till andra länder i Asien och Afrika och köper sex av barn. En sak som jag lärde mig som förvånade mig var att de flesta som gör så är "vanliga" män (alltså inte fula tjocka gubbar utan även unga killar typ studenter) som åker dit utan direkta planer på någonting. Så dyker tillfället upp, och i själva tillfället så bryr de sig inte om ifall flickan (eller pojken) är 7, 12 eller 23 år gammal. De ser nån som ser ung ut och tänker att det är väl lite häftigt. Sedan kanske de aldrig gör om det, eller så gör de det. Poängen här är alltså att mannen som köper sex inte bryr sig om vem den prostituerade är. Han tänker inte kolla ID eller försäkra sig om att tjejen han handlar av gör ett jobb hon tycker är okej under okej omständigheter. Detta är och kommer alltid att vara en smutsig industri och även om man försöker snygga upp den kommer den alltid att dra med sig en massa kvinnor i fördärvet. En av anledningarna till att vi har förhållandevis lite problem med trafficking i Sverige (jämfört med andra länder...) är att människohandlarna vet att det inte är lika stor efterfrågan här på grund av rådande lagstiftning. Om jag lägger ihop ett och ett så inser jag att även om vi försöker ha "fina rena statliga bordeller" så kommer även traffickingproblemet att öka och eftersom det arbetet redan idag har alldeles för lite resurser så tror jag inte att det är någonting som kommer att förändras till det bättre. Otäcka skurkar kommer att se sina möjligheter helt enkelt.
¨¨¨¨¨¨¨¨
Jaja alltså detta kan ju diskuteras och som sagt. Det är inte helt klar och tydligt. Hade vi inte haft patriarkala strukturer idag, hade kvinnans kropp inte varit objektifierad och hade det inte varit männen som har pengarna och makten hade detta inte varit ett problem. Tror jag. Vi uppnår inte jämställdhet genom att legalisera ett svinigt beteende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0