om pappa

Det är ju fars dag idag. Jag ringde för att säga grattis och pappa sa typ "eh aa jag kan inte prata nu jag håller på med kaffet och så rostar jag pumpakärnor och lagar lunch..." Haha. Pappa och hans espressomaskin. Tänkte i alla fall att jag skulle tillägna fadren med ett blogginlägg, så får vi se om han läser det.
'
Kan börja med att berätta lite om min far. Han är väldigt lik sin far. Det hjälper ju inte er, men ändå. När jag var liten var jag pappa upp i dagen tycker jag själv. Nu ser jag ut exakt som mamma. Min pappa är musiker (och ja det är det han gör "på riktigt"), han spelar oboe. Kan lägga in en bild på hur instrumentet ser ut för det brukar folk inte veta. Pappa är väldigt allmänbildad och är även den snabbaste personen jag vet när det kommer till att springa till böckerna för att kolla upp någonting. Speciellt när man sitter och äter. Han tycker om mat och kokböcker. Varje gång vi äter semlor (jaa en gång om året alltså) så läser han högt ur Tore Wretmans kokbok om det gamla receptet på semlor. Han är väldigt smal, snabb och smidig. Pappa alltså, inte Tore. Pappa och jag är väldigt lika till personligheten. Pappa tycker att Povel Ramel, Hasse och Tage, Monty Python och Jaques Tatí är kul. Han gillar även Hipp Hipp och Albert och Herbert. Både mamma och pappa gillar filmer med män som skriker. Musiken de lyssnar på är i princip endast klassisk. Pappa går mest klädd i tajta jeans, gärna av något ungdomligt märke som Cheap Monday, och skjorta eller tröja. Han är kulturnisse och har polotröja under kavajen och markerade bågar. Han är 53 men ser 10 år yngre ut.
en oboe
'
Vad är pappa bra till då? Han fixar min köksfläkt, spikar upp mina hyllor, handlar åt mig och lagar mat när han är här. Han lärde mig cykla. Han fixar in mig på konserter lite här och var. När jag pratar med andra om förhållandet man har till sina föräldrar så skiljer sig mitt förhållande med pappa lite från de flesta andras, inte allas. Jag kan nämligen prata med min pappa om allting. Det finns ingen skillnad i vad jag pratar med mamma eller med pappa om. Vänner, livet, kärlek, skola...vad som helst.
'
Min pappa är en förebild. Smart, driven, envis och en fri, konstnärlig själ.
Min pappa står alltid bakom mig.
Jag är oerhört stolt över att vara hans dotter.

Kommentarer
Postat av: Doe

Dina parentals måste älska En kvinnas doft...den mannen kan skrika...

2010-11-15 @ 01:38:21
URL: http://stan4you.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0