skrattar med Fredrik

Jag orkar inte lägga mig i politiken så mycket här. De som känner mig väl vet vad jag kommer att rösta på och det kan räcka så. Men en sak, eller nej två saker vill jag säga. Det första är att jag är så galet trött på att förväntas ha vissa politiska åsikter i olika sammanhang. I kretsar jag förut umgicks i rätt mycket förväntades jag vara blå. "Nu ser det oroväckande ut för Moderaterna eller hur?" Kunde jag få höra. "Jaha" tänkte jag "Tycker jag det? Det visste jag inte". Nu förväntas jag vara rödgrön. "Jag blir så trött på den här dolda borgerligheten som gömmer sig överallt. Det är så äckligt" Kläckte en klasskompis ur sig förra veckan. "Jaha" tänkte jag, "Är det så det är?"
'
Den andra saken. Det ska bli så skönt när valet är över av flera anledningar, som att jag blir nervös av ilskna debatter på TV i tid och otid. Men den största anledningen är att jag är trött på smutskastningen. Jag vet inte om det är så att jag missat båda sidorna av myntet men så vitt jag kan se är det mest från det röda hållet det kastas. Eller från röda väljare i alla fall. På facebook har jag sett en bild av Göran Hägglund cirkulera. Det är ett porträtt och så står det "lite som Jesus fast tvärt om". Nu är jag inte kristdemokrat så mycket kan jag avslöja men det där gjorde mig jätteupprörd. Okej med lite politisk satir. Men att säga att någon är tvärt emot Jesus är bara fruktansvärt. Vet ni vad tvärt emot Jesus är? Antikrist. Satan. Ondskan. Göran är kanske inte en ängel enligt många. Men att säga att han är ondskan. Nej det är inte schysst. Det är inte kul. Att säga att Reinfelt är "lite som Robin Hood fast tvärt om" är däremot lite roligt. Gjorde ett humortest på internet på Comedy Channel där man kan se vem man ska rösta på utifrån vem man delar humor med. Jag skrattar tydligen med Fredrik jag.
'
Slutligen. En helt annan sak. Det är ju tur att man har lite koll på sociala regler och artighetsfraser annars skulle vissa situationer bli galet jobbiga. Jag kan komma på två sådana situationer på ica idag. Say no more.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Smutskastningen är bedrövligt tråkig, jag håller med. Själv smutskastar jag glatt och vilt, men inom högst begränsade kretsar, som med annat skitsnack jag trots allt ägnar mig åt. Övervikten från röda sidan (om det nu är så)tror jag förklaras med deras oppositionsposition? Under mina första val jag fick delta i förundrades jag över moderaternas envishet i att racka ner på den rådande politiken och undflyhet att formulera sin egen.

Nu vill jag helst gömma mig tills det är över, och kanske i fyra år till...

2010-09-18 @ 12:05:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0