hemskheter

Okej varning för stavfel för jag är jättetrött!
Tittar på ett alldeles fruktansvärt program på tv3 just nu om unga tjejers supande i England. Jag orkar inte ens beskriva det egentligen. Efter att nyligen sett programledaren följa några tjejer, och sedan följa ambulansmännen, en "vanlig" utekväll där tjejer ligger däckade på trottoaren i sitt eget bajs....så mår jag bara illa. Fysiskt illa.
'

Killars drickande minskar tydligen i England mellan tjejers ökar. Vad det beror på kan man bara spekulera i. Uttråkning, nämner någon tjej. Och det kan ju stämma, det finns inte så jättemycket för unga tjejer att göra. I Sverige är det ofta killarna som blockerar ungdomsgårdarna, tänker jag, och jag tror många tjejer är osäkra på sig själva och att de blir beroende av det tillfälliga självförtroende alkoholen ger. Det handlar nog inte så mycket om grupptryck och att det är coolt och så. Det handlar om att de mår "bra" när de dricker, blir modigare och gladare. Jag fattar inte att det faktiskt finns folk som köper ut åt 14-åringar förresten.
'
Så vad är lösningen då? Jag tror dels att unga tjejer behöver mer. Mer vadå? Mer allt. Mer resurser till aktiviteter för ungdomar över huvud taget, men kanske framför allt till unga tjejer. Inte bara ungdomsgårdar där killarna blockerar tv:n med sina tv-spel. Jag tror också faktiskt på hårdare föräldraövervakning. Låt inte din 15-åriga dotter gå "ut" på kvällen. Kolla vart hon ska, skjutsa henne, ring henne, ring hennes kompisar och deras föräldrar och kom överens om tider att hämta dem. Om du hotar med utegångsförbud, håll det så det inte blir tomma ord. Håll koll på hennes kompisar. Och gör väldigt väldigt klart för henne att vad som än händer, kan hon alltid ringa hem. Även om hon är skitfull och man som föräldrar är jättearg, se till att det viktigaste är att hon känner sig trygg med att kunna komma hem och få hjälp av mamma och pappa.  Enligt forskning jag läst i skolan är faktiskt "övervakande" (på en rimlig nivå såklart) positivt för tonåringars utveckling. Jag tror också att mamma och pappa ska ta det j-gt lugnt med alkoholen. De behöver inte vara nykterister, men visa att alkohol inte är acceptabelt om du är under tillåten åldersgräns, och bli aldrig full inför dina barn. Aldrig. Och gå för guds skull inte på myten om att det är bra att lära sina barn dricka med förnuft. All forskning visar att barn som får dricka hemma super mer när de inte är hemma än vad barn som aldrig bjuds på alkohol gör.
'
Apropå alkohol har jag hittat ett vin som heter Isabelo. Det var väl festligt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0