språkpoliser

Jag stör mig på särskrivningar och jag stör mig på syftningsfel. Jag stör mig också på stavfel i viss mån, men det finns ord som jag själv är osäker på. Språkpoliserna finns överallt. Och det är som att folk sätter en ära i att vara språkpoliser. När det gäller skriftspråk är det tydligen helt legitimt att vara en besserwisser. Men vet ni, det är det inte. Det är inte charmigt och småroligt. Det är arrogant och jävligt drygt. Det är inte okej att rätta folk som inte har bett om att bli rättade. Det är inte coolt att vara språkpolis, så lägg ner.
'
Dock, det är väl okej att rätta sånt som måste rättas. Skolarbeten, olika journaler och dokument. Självklart ska man eftersträva korrekt skrivna texter. Men de som har tagit på sig ansvaret för att utbilda hela svenska folket i grammatik, som någon slags grammatikens riddare, och som rättar vänner och bekanta till höger och vänster, de är inget annat än besserwissrar.
Så det så!
'
Vill här be om ursäkt också om jag själv gjort samma sak någon gång. Ska tänka på det.
Belbo säger FY!

Kommentarer
Postat av: H som i Hanna

Håller med, avskyr besserwisserism. Språk är kommunikation, så länge det framgår vad det personen menar så tycker jag att man ska knipa igen.

2011-02-08 @ 15:55:57
URL: http://hsomihanna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0