äktenskapsindoktrineringen och heteronormen

När jag var liten och tittade framåt i tiden såg jag alltid mig själv gift, med en man, och med barn. När jag blev äldre fortsatte jag ha den tanken, det målet. En av anledningarna till att jag tog uppbrottet så hårt för nu snart åtta månader sedan, var att jag såg den drömmen, den planen gå i kras.
'
Jag har någon gång hört, och det har säkert många andra också, att efter att en kvinna fyllt 30 har hon större chans att bli träffad av blixten än att bli gift. Jag vet inte om det är sant men det faktum att man pratar om det på det sättet innebär att många tänker att det är i princip omöjligt. Med detta menar man inte bara att det är så det är, utan implicit att det är ett misslyckande att vara trettioårig ogift kvinna. När en ung kvinna säger att hon inte vill ha barn eller make får hon oftast höra "sådär tänkte jag också, innan jag träffade Bertil" eller "du kommer ändra dig när du börjar närma dig trettio". Jaha? Och även om så är fallet så förändrar inte det att den unga kvinnan just nu inte vill ha barn, eller gifta sig.  Förresten, man talar liksom aldrig om hur stor chans en fyrtioårig man har att bli gift. Män blir förresten inte gifta, de gifter sig. Man utgår från att alla kvinnor vill gifta sig och skaffa barn. Okej, man utgår även oftast från att män vill det, men jag uppfattar det inte som att de blir ifrågasatta på samma sätt. Det finns som sagt inte heller samma giftashets. En man blir bättre med åren, en kvinna blir sämre efter 25, eller ja okej, typ 30 nu för tiden då. Jämför innebörden av begreppet ungkarl med begreppet ungmö.
'
Det här är inte så konstigt. Överallt blir vi matade med åsikten att kvinnans största mål i livet är att bli gift och få barn. Kolla tidningshyllorna liksom. Need I say more? Okej, Hollywoodfilmerna då? Och varför inte det tydligaste exemplet av alla, sagorna och Disneyfilmerna som vi är uppväxta med. I alla sagor sitter flickan (även om hon är prinsessa, och även om hon är förhållandevis självständig) passiv och väntar på en prins. Askungen sitter och tar skit från systrarna och väntar på att prinsen ska leta igenom hela landet efter hennes fot (i sagan skär systrarna av sig tårna resp. hälen för att få plats i skon, allt för att bli gift med prinsen). Törnrosa sover i hundra år (tala om passiv) i väntan på en kyss. Ariel, gör en förvandling och blir bokstavligt talat en annan person och lämnar sitt liv bakom sig för killen. Tror knappast de hade en diskussion huruvida han skulle bli halvfisk! Rapunzel sitter och väntar i ett torn.
'
Jaja. Ni förstår. Detta är knappast nya insikter, men likväl sanna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0