en andra chans?

Ibland tittar jag på Medium. Jag tycker att det är ett ganska bra program i allmänhet. Lite spännande. Just nu går ett avsnitt som gör mig lite upprörd och då måste jag ju såklart blogga om det.

'
Det handlar om att en dömd våldtäktsman (en man som dömdes för våldtäkt mot en 16-åring för 10 år sedan) flyttar in i bostadsområdet. Han tvingas gå runt och sätta upp varningslappar med en bild på sig själv i området. Alla blir jätteupprörda och en av kvinnorna bestämmer sig för att ha ett grannmöte. På mötet bestämmer de att de ska göra livet så svårt som möjligt för den här mannen så att han ska dra därifrån. Allison (huvudpersonen som är synsk) är också jättearg och orolig, men när hon träffar mannen så får hon inte den här "obehagliga" känslan. Hon tvivlar på sig själv, han är ju en dömd våldtäktsman för guds skull, och bestämmer sig för att ställa upp i demonstrationen i alla fall. Men sedan drömmer hon en dröm där det visar sig att mannen är oskyldig, att tjejen ljugit för att han (som var hennes lärare) inte ville ge henne högsta betyg. Så, ingen demonstration. Allt väl, typ.
'
Men jag funderade. Även om hon inte hade drömt. Om hon vore en normal människa som inte drömmer sanndrömmar, då hade hon alltså ställt sig med resten av mobben och skrikit saker på gatan precis utanför mannens hus. Alltså, jag tycker inte att våldtäkt är någonting att ta med en klackspark. Jag tycker nog 10 år är ett ganska bra straff för våldtäkt. Men efter de där 10 åren kan jag nog ändå tycka att man är värd en andra chans. Att tänka att en våldtäktsman alltid är en våldtäktsman är en ganska läskig människosyn. Att tvinga en man som avtjänat sitt straff att sätta upp varningslappar i sitt bostadsområde känns barbariskt. Är inte tanken med fängelse, i alla fall en av tankarna, att man ska bli rehabiliterad och kunna påbörja ett normalt liv efteråt? Hur ska man göra det om man inleder det med att vända alla emot sig? Visst, om det var i mitt område skulle jag ju också säga till mina barn att hålla sig undan, men jag skulle inte ta fram facklan och högaffeln och ställa mig utanför hans hus.
'
I dagens avsnitt av Medium framställs det som helt okej att döma en människa för all framtid. Detta är i och för sig samma serie där dödsstraff är en bra grej...
'
Åh, en till sak. Hur störigt är det inte att hennes kollega, efter en jäkla massa år, fortfarande tvivlar på hennes drömmar när de visar sig sanna VARJE gång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0