lägg skulden där den hör hemma

Jag blir trött, arg och ledsen av Katerina Janouch. Såg att Hanna skrivit om detta också och som av en händelse läste jag samma sak nyligen. Kolla in själva http://blogg.amelia.se/katerina-janouch/2010/10/12/manual-mot-valdtaktsrisk/
'
Det är väl ändå inte mitt ansvar att se till att inte bli våldtagen? Lägg skulden där den hör hemma!
Genom resonemanget som Katerina för så är det alltså vi tjejer som måste ta ansvar för att inte råka ut för ett övergrepp. Ansvaret ligger hos oss. Om vi blir fulla, drogade, går hem själva eller börjar bråka med någon, så får vi helt enkelt ta risken att bli våldtagna. Logiken i detta? Det är ingenting nytt. Såhär resonerar folk över allt, och har gjort i alla tider. Det hänger ihop med tanken om att en tjej med kort kjol får ta att en kille tafsar på henne på krogen. Tänk efter lite nu. Hur ser det ut just nu? Vilken är den första frågan man ställer sig när man får höra om en överfallsvåldtäkt? Jo, den lyder ungefär: "Man varför gick hon där själv?" Vad leder detta till då? Kanske att tjejen blir den som får bära skulden för vad som hänt, som får ta ansvar och skylla sig själv. Om tjejer känner sig säkrare med nyckelknippan i handen så är det ju jättebra, men gör det inte till deras ansvar. Och tipset att inte bli för full eller att hålla uppsikt över sin drink är ju självfallet viktigt! Men inte av den här anledningen.
'
Jag vägrar att låta mitt rörelseutrymme i det offentliga rummet bli begränsat av att vissa män våldtar! Jag tänker fortsätta att gå hem när jag vill från festen, i stället för att vänta på att någon annan ska kunna följa mig hem. Om denna någon annan är en kille är ju förresten riskerna enormt mycket större att han våldtar mig än att random främling i engelska parken gör det. Jag vägrar att ta ansvar för vissa killars sviniga beteende. Ju fler vi är som vägrar anpassa oss, desto snabbare sker förändringen. Mitt mål? Att första frågan efter en överfallsvåldtäkt inte ska vara "Men varför gick hon där själv?", utan "Men vad gjorde han där, och varför gjorde han så?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0