tar det på bloggen också

Ni facebookare kanske har sett den lilla debatten på min vägg? Jag länkade nämligtn till Amanda Schulmans blogg där hon skriver att hon tycker att tidningen Slitz borde läggas ner och jag håller ju då med henne fullständigt. Jg är medveten om att nedläggningen av tidningen inte är aktuellt och att det till och med skulle vara odemokratiskt, men jag står för att jag tycker att det är en jäkla skittidning och att de som läser tidningen inte kan ha reflekterat speciellt mycket. Eller att de helt enkelt är dumma i huvudet, men det tror jag inte gäller för alla, jag tror snarare att de är ignoranta. Nu ska jag berätta för er varför.
'
Slitz är kvinnoförnedrande (och även mansförnedrande för den delen). Så är det. Inte bara har man avklädda bilder på tjejer i diverse undergivna positioner (fotograferade lite uppigfrån, som vanligt, och tjejerna har den klädsamma kom och ta mig-blicken). Tar man sig en snabbtitt på Slitz hemsida märker man snabbt att den riktar sig till män som definierar sig som "manliga". På framsidan ser man en bild på en blond plastbröstad tjej i underkläder, och på bilden bredvid ett stridsflygplan. Nåväl. Sedan kan man klicka sig vidare till lite olika saker. Man kan titta på bilder av halvnakna tjejer (och läsa lite fakta om dem, för insidan räknas ju också...)
'
Sedan kan man läsa lite olika bloggar, en svara på sexfrågor-blogg, nån random blogg och nån stilblogg. Jaja, det är väl okej. Föruom att tjejen som svarar på sexfrågorna kanske inte direkt är vad jag skulle kalla en bra rådgivare, men visst, hon kanske representerar den typen av tjejer som killar som läser slitz gillar (även hon är lättklädd på bilderna vill jag tillägga).
'
Sen kommer vi till själva kärnan i slitz, nämligen läsningen. Det finns lite nyheter (majoriteten verkar handla om bilar, men låt gå för det med). Sen har vi Sex, och nöje. På "nöje" finner vi först lite mer sport och flygplan och en artikel om hur man ska vara för att få kalla sig man. Vissa saker är v äl bra (även om man ifrågasätter rubriken) typ "sparka aldrig en annan kille på pungen". Sedan kommer "Låt aldrig din tjej köra bilen om inte i nödfall" och "håll tjejen på halster" mer finnes, men idag koncentrerar vi på de mest uppenbart kvinnoförnedrande delarna.
'
Sen kommer kategorin "Sex". Där har vi "Ligg med en feminist" där de först likställer feminister med manshaterskor (så mossigt) och sedan hävdar att feminister bara behöver lite kuk.
"En käck liten konstfackelev som bara några timmar tidigare stått och hållit en exceptionellt förvirrad monolog om könskvotering för den uttråkade undertecknad var strax därefter den pådrivande parten i följande meningsutbyte:
– Ja! Där! Ja! Bind mig! Smiska mig! 
– Alltså, om du verkligen vill, visst, men är inte det lite väl förnedr…
– Håll käften och smiska mig, din, din… MAN! Åh! Ja! Åh!-i!-oh!-åh!-ah… etc."
Taget ur sitt sammanhang? Det blir inte bättre, kolla här: http://www.slitz.se/Sex/jensen-feminist_160.html
'
Eller varför inte "10 budord för den otrogne mannen": : "För en man är otrohet naturligt – monogami är onaturligt.
Att du lite då och då känner ett behov att sätta på någon annan än din flickvän som omväxling är inget du ska känna dåligt samvete över."
'
"Ingen kvinna har permanent äganderätt över dig och din kropp - du lånar ut den frivilligt till vem du vill, när du vill."
'
Eller vad sägs om "Jensens Varning för skördetröskan"" Kvinnliga spermjackers är ute efter din säd i avelssyfte – Stefan Jensen avslöjar en chockerande konspiration i det svenska samhället."
'
Detta var ett litet smakprov, mer finns att läsa på hemsidan. Tidigare idag har jag fått ställa slitz och veckorevyn mot varandra (ofrivilligt). Jag tycker VR är en riktigt skittidning den med. Men man kan ändå inte på långa vägar kalla dem jämlika. VR skriver aldrig förnedrande om varken män eller kvinnor på det här sättet. VR har inte köttmarknadsbilder på män, däremot retuscherade bilder på kvinnor. VR förmedlar också bilden av tjejer som underlägsna killarna med repotage som handlar om hur du får honom att bla bla bla, och hur du ska vara för att bla bla bla, och hur du tolkar honom. Sällan någonting om hur du klarar dig själv eller hur du fötjänar att bli behandlad. VR har visserligen typ "60 snyggaste killarna". Jag tycker det är helt okej att lista både snygga tjejer och killar (eller egentligen inte...men det är en annan sak). Konklusionen här är att både VR och Slitz är kvinnoförnedrande. Men SLitz är det på ett så äckligt och nevärderande sätt att jag på riktigt tar illa upp när jag läser skiten. Jag bryr mig inte om om det är på skoj. Man får inte skämta om kvinnor på det här sättet! Det är inte kul! Jag skrattar inte, som sagt.
'
Slutligen så vill jag bara säga att jag är så trött på att behöva ta all diskussion på en gång. Jag kan alltså inte diskutera Slitz utan att behöva diskutera ALLA tjejtidningar och säga "inte för att vi är så mycket bättfe vi tjejer" typ. Som vanligt kan jag inte bara få säga en sak utan att först behöva försvara och förklara och ursäkta en massa annat...
'
Amanda Schulmans artikel finner ni här:
http://blogg.yourlife.nu/amanda-schulman/2011/06/06/lagg-ner-den-dar-javla-skit-tidningen-slitz-nu/

Kommentarer
Postat av: H som i Hanna

Word. Det är inte det att man inte får skämta om tjejer och killar och könsroller, det handlar om att det är de mest privilegierade i vårt samhälle som skämtar på andras bekostnad i syftet att trycka ner och förnedra. DET äcklar mig så jävla mycket.

2011-06-19 @ 21:59:45
URL: http://hsomihanna.se
Postat av: Bella

Eller hur? Jag har varit så upprörd. Det är liksom samma sak som med rasism, man får faktiskt vara lite försiktig på vilket sätt man skämtar om invandrare också.

2011-06-20 @ 11:32:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0