ohälsosam underhållning

Det är verkligen som att titta på en asläskig skräckfilm att läsa Kissies blogg just nu. Den tjejen existerar knappt längre. Så fruktansvärt smal.
'
Det är någonting med den ohälsosamma underhållningen som får mig att fundera. Hur kan det egentligen komma sig att vi har den här fascinationen över förskräckligheter? Vad är det hos oss som gör att vi tycker om att bli skrämda och äcklade? Man brukar ju jämföra obehagsväckande företeelser som människor ändå vill höra eller titta på med att bevittna en bilolycka. Man tycker att det är obehagligt och vill egentligen titta bort men man kan inte. För tillfället är detta ytterst jämförbart med att läsa Kissies blogg (same goes nästan för Dessie och Paow förresten).
'
Apropå ohälsosamma bloggar så tycker jag att de som kritiserar exempelvis Kissie (och de andra unga bloggtjejerna) för att vara en negativ förebild och representant av ett osunt ideal, har glömt en annan kategori bloggare som enligt min mening är lika osund. Det är de "fina flickorna". De fina flickorna är typ niotillfem-tjejen, Stina-Lee och UnderbaraClara. Dessa bloggare visar genomgående upp en mycket putsad bild av sina liv. Och, visst, som Hanna argumenterade för ett tag sedan, jag behöver inte veta deras toalettvanor. Men om man jämför med Kissie istället. Ytterst få av Kissies läsare tror jag faktiskt tycker att hon är någonting att se upp till. Jag skulle guesstimate att 4/5 läser hennes blogg för att förundras och förargas och, som vid en bilolycka, äcklas. Ingen vill vara som hon. Hon representerar faktiskt ingenting man vill ha. Däremot Niotillfem-tjejen. Hon visar upp ett perfekt liv fyllt av fester i fräna lokaler och fantastiska kärleksmöten. Inga problem. Allt är lite softat. Alla vet att Kissie mår dåligt och alla vet att hon ser ut som hon gör eftersom hon svälter sig själv. Alla vet att hennes liv är fullt av problem, även om hon säkert är lycklig i stunder. Alla vet inte någonting alls om Niotillfem-tjejen. Hennes liv framstår som helt perfekt men utan ansträngning. Hon uttrycker ingen kamp, inget arbete, ingen vilja eller åsikt.
'
Det finns fler som Niotillfem-tjejen. Husmorsidealet är tillbaka och kvinnor ska helst gifta sig vid 25 och baka cupcakes och ha retrofrisyrer. Därför är inte Kissies blogg farlig för någon annan än henne själv, och en och annan anorektiker. Husmorsidealet är farligt för alla. Det putsade livet är ett farligt ideal, det är det idealet som gör att vissa tjejer går i Kissies fotspår. Går under.
'
Det är min tanke.
'
Farligt. Och då menar jag inte sockret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0