om kramar och tvång

Såhär på söndagsförmiddagen så sitter jag och slötittar på "kvällen är din", som för övrigt kan vara det töntigaste programmet någonsin. Jag reagerade på att programledaren säger till en liten flicka att hon ska krama sin pappa för att han hjälpte henne. "Det är för lite pappakramar här tycker jag". Okej, nu var det hennes pappa och hon hade med största sannolikhet inte någonting emot att krama honom men hur är det egentligen med det där med kramar?
'
Jag är inte den enda som ifrågasätter att man ska tvinga eller uppmana barn att kramas. Jag minns själv hur det var när jag fick någon fin present av någon släkting och jag blev framputtad för att krama nämnda släkting. Jag hade inga äckliga släktingar det är inte det jag menar. Men jag kanske inte alls var sugen på att kramas just då. Jag kanske inte kände den där släktingen så väl att jag kände mig helt trygg i dennes sällskap, för att inte tala om i dennes famn. Alldeles för många unga tjejer (framför allt men det kan gälla killar också) har svårt att sätta gränser för vad som är okej vad gäller deras egna kroppar. Vad händer med våra barn när vi redan från mycket unga år lär dem att det inte är de själva som bestämmer när de ska ha nära fysisk kontakt med någon, utan att det är andra som bestämmer det. Att faster Agda har rätt till en kram för att hon köpte en fin docka, att farbror Svante har rätt att ha dig i knät för att det var så längesedan han såg dig, att Micke har rätt att känna på dig för att han bjöd på cigg...
'
Barn måste stärkas till att sätta gränser och värna om sin egen integritet. Alla vill sina barn väl och vill skydda dem från övergrepp till varje pris. Glöm inte bort att börja tidigt. Tvinga inte barnen att kramas eller sitta i knät om de inte vill. Försök inte övertala dem och ge dem inte dåligt samvete eller tyck att de är otacksamma för att de inte kramas. Det finns andra sätt att  säga tack på, att hälsa på och ta farväl på. Du har aldrig rätt till en kram. Du har aldrig rätt till en annan människas kropp, vuxen eller barns!
'
(europaparl.europa.eu)

Kommentarer
Postat av: Ida

WORD!

2011-05-29 @ 13:39:25
Postat av: H som i Hanna

Så sant, så sant. Och bästa sättet att skydda sina barn från gränsöverskridande vuxna är att hjälpa barnen att värna om sina egna gränser!

2011-05-29 @ 16:43:57
URL: http://hsomihanna.se
Postat av: Joanna

Väl rutet!:)

2011-06-05 @ 15:14:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0