psykfall del 3

Utrensning av tankar, känslor och minnen. Separera dem och skilja på dem. Vad är verkligt och vad är känsla? Vad är erfarenheter och vad är efterhandskonstruktioner? Vad är inention och vad är slump?
'
Min psykolog är en fantastisk tjej. När man tror att man har gått hos en bra psykolog och sedan träffar en riktigt bra så är skillnaden enorm. Den förra fattade faktiskt inte vad hon pratade om. Hon tyckte att ångest var någonting man skulle lära sig att leva med. Hon hade ju uppenbarligen inte förstått i vilken situation jag befann mig. Men jag svalde det då och tänkte att jag får väl helt enkelt leva med impulserna att gå upp och sätta mig på hustaket och dingla med benen och överväga mina alternativ. Efter att nu såhär i efterhand ha förstått att så inte är fallet, att ångest inte är någonting man behöver lära sig att leva med, så är situationen och mitt synsätt på livet annorlunda. Och tack du gode för det. Men hur kan hjärnan och tankarna egentligen fungera på det här sättet? Jag är så motsägelsefull i mig själv på flera sätt. Alla vet ju att det är enklare att lära än att leva som man lär, men det blir så påtagligt just nu. Här kan man tycka att jag kanske inte borde jobba med det jag jobbar med för att jag inte är redo för det eller inte skulle klara det. Men jag tycker att det inte stämmer. Jag är dels väldigt bra på att gå in i någonting (ett jobb) och vara i det fullständigt, och sedan släppa det. Jag tror verkligen inte att jag gör ett sämre jobb för att jag är lite galen. Jag är så kunnig om min galenskap och kan analysera och reflektera om mig själv så att det inte blir ett problem.
'
Men det var egentligen inte det som jag tänke skriva om, utan det oförståeliga i att ha ett liv fullt av vänner och familj, bra utbildning och fin lägenhet och till och med självförtroende att jag kan det mesta, men ändå känna att allting är helt meningslöst. Självförtroende och självkänsla är inte samma sak. Och hur kan det vara så att jag till och med gillar mitt liv för det mesta, men då och då ändå vill skjuta mig själv i huvudet? Fascinerande ändå, att intellekt och känsla kan ha så svårt att samarbeta.
'
Haha, man vet att man är ett psykfall när man får genomgå en diagnostisk intervju:
"Har du någonsin trott att någon annan person har planterat tankar hos dig"
"Har du någonsin trott att du kan läsa andras tankar"
"Har du någonsin gjort illa människor eller djur för nöjes skull"
Hahaha! Eeh, nej jag har ingen antisocial beteendestörning thank you very much...
'

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0