utlovat om arrangerade äktenskap

Ja, jag ha ju faktiskt lovat ett inlägg om arrangerade äktenskap och min tanke om dem.
Jag delar upp arrangerade äktenskap i två kategorier. Frivilliga och ofrivilliga. Ofrivilligt arrangerade äktenskap ä tvångsäktenskap. I tvångsäktenskap tvingas en kille och en tjej att gifta sig trots att de inte vill. Det händer inte alltför sällan att unga flickor gifts bort med äldre män, utan att ha någon egen talan. Detta är förståss fruktansvärt och jag känner att det inte ens är nödvändigt för mig att förklara var jag står i det eller varför.
'
Men låt oss övergå till det jag bara kallar arrangerade äktenskap, utan tvång. Ja det händer. I Indien till exempel är det  förekommande hos "vanligt folk" dvs medelklass. Och jag måste säga att jag tycker att det verkar rätt klokt, och bekvämt. Nu har jag en pojkvän som jag älskar, så jag har liksom klarat av det där med at träffa nån själv. Men det är inte lika lätt för alla. En del får söka länge, och hamnar i dåliga förhållanden. Det behöver ju inte betyda att det är något fel på dem, vissa har otur helt enkelt.
'
När jag ser tillbaka på killar jag har träffat, och vänner jag har haft, så kan jag nu såhär med facit i hand säga att mina föräldrar ALLTID ha haft rätt. Vänner de haft svårt för, har svikit mig. Killar de varit skeptiska till, har visat sig vara antingen mentalt instabila eller skitstövlar. Och killar de gillat har varit bra för mig, även om det kanske inte funkat i längden. Föräldrar har så mycket bättre koll på läget än man själv har när man är förälskad.
'
Jag säger inte att man ska arrangera alla äktenskap, och det är som nämnt inte fråga om tvång. Men vad skönt det skulle vara om de vore ett reellt alternativ. Att ens föräldrar träffar föräldrarna till någon trevlig kille eller tjej och lär känna dem och får en uppfattning om familjen och om honom/henne. Sen får man själv träffa sin tilltänkte, och lära kännar varandra på egen hand och tillsammans med familjerna. Sen bestämmer man sig. Ingen tvingas till någonting. Visst kan det alltid dyka upp överraskningar och visst kan det fortfarande bli problem och svartsjuka, som det är i alla förhållanden, men förutsatt att det man vill ha är ett stabilt äktenskap, så är ju chanserna högre, tror jag.
'
När man googlar "äktenskap" kommer de mest lustiga bilder upp...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0